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Artist

Kwon SoonHyung

 

 

 

Kwon SoonHyeong, Korea's first-generation potter, who applied modern glaze techniques to traditional Korean ceramics, has made over ten thousand pieces over the course of his life. After spending his youth during the Japanese colonial era, he graduated from Seoul National University(1949-1955) and a year at Cleveland Institute of Art(1959-1960). After returning to Korea, he introduced modern pottery education to Seoul National University and built the first kiln at the university in 1966.

Kwon SoonHyeong’s work keeps the form of the wheel-shaped pottery but focuses on the glaze effect of the surface. It shows the ‘modernity of the surface’ that is the essence of the first generation ceramic pottery in Korea. Studying design in university, he devoted exploring the visual beauty of the color coated on the surface of ceramics. After continuous studies of high fired ceramics and colored glaze, in the 1970s he was able to find a dolomite glaze.

In the 1960s, when Kwon SoonHyeong introduced his work to Korea, Koreans were very much pleased with the ceramics that were new to the surface with familiar structure. However in the mid 1980s, the work of dojo, inlay pottery, inspired by the American abstract expressionism, spread rapidly but Kwon SoonHyeong continued to experiment with dolomite glaze. His work with dolomite glaze managed to bring brilliant colors at the completion in the 1990s. In the mid 2000s, during his 30 years of work, he held 17 private exhibitions and international exhibitions.

The art world of Kwon SoonHyeong contains characteristics of the transition from the modern to the present and the combination of the tradition and the modern. Substantially it is an axis showing the history of Korean modern pottery which started from the second half of the 20th century.

 

 

1929-2017

 

 

Education

 

1949-1955 Graduate in Design, Seoul National University, Seoul, South Korea

1959-1960 1 year training, Cleveland Institute of Art, Cleveland, United States

1960-1994 Professor at Seoul National University

 

Selected Exhibition

 

In progress

 

 

 

 

 

 

中文

權純亨是首次将韩国传统陶瓷与现代施釉方法相结合的陶艺大师。他一生制作了一万多件陶瓷作品。童年时代是在日本殖民统治下度过的。韩国解放后,1949-1955 年毕业于首尔大学平面设计系,1959-1960 年在美国克利夫兰艺术学院研修。回国后,在首尔大学讲授现代陶艺课。1966 年建立了首尔大学第一孔窑炉,积极展开了创作活动。

 

權純亨陶艺大师的特点是坚持使用传统陶车,且非常重视施釉方法,高度浓缩地表现出韩国第一代现代陶艺特征——“表面上的现代性”。毕业于艺术设计系的他致力于研究不同颜色的陶瓷给人带来的视觉感受,为了创造出不同于韩国传统青瓷或白瓷的现代陶瓷,长期研究了高温烧成和彩釉方法,直到1970 年才找到了具有独特魅力的白云石釉。

 

上世纪60 年代,權純亨开始在韩国展示传统陶瓷造型与新施釉方法相结合的作品,博得了人们的眼球。上世纪80 年代中期后,许多人开始制作美国抽象表现主义的陶雕,但他却坚持研究白云石釉。到了90 年代,他开始展示利用白云石釉制作的绚丽多彩的作品。到21 世纪中叶,共举办了17 次的个人展、团体展及国际展。

 

權純亨的作品特点就是能够表现出从近代到现代传统与现代的过渡。他的作品是20 世纪后半期韩国现代陶艺历史的重要组成部分。

 

 

 

 

 

 

 

 

日文

クォンスンヒョンは韓国の1世代の陶芸家として伝統的な陶磁の器形に現代的な釉薬を掛けて作品を生み出した。彼は一生、1万点以上の作品を制作した。日帝強占期の幼年時代を送った彼は解放後、1949年から1955年までソウル大学で図案科を専攻し、1959年から1960年までアメリカのクリーブランド美術大学で研修した。帰国後、母校に現代的な陶芸の教育を取り入れており、1966年には初めて窯を建てて活発な作品活動を続けていた。

クォンスンヒョンの作品はろくろで作った器の形式を固守し、釉薬による表面の装飾効果に集中したのが特徴で、'表面の現代性'をよく現れる。大学時代からデザインを専攻した彼は陶磁器の表面に現れる色のビジュアル的な美しさを引き出すために探求してきた。また、伝統的な青磁及び白磁とは違う現代的な陶磁器を作るため、絶えず高温焼成と色釉に関して研究したところ、1970年頃、特有の白雲石釉が生まれた。

1960年頃、彼の作業が紹介されると、韓国人らは構造的には慣れているが、表面に現れる新しさに非常に呼応した。しかし1980年代半ばにおけるアメリカの抽象表現主義の影響で陶彫作業が急速に広がった。それにもかかわらず、クォンスンヒョンは白雲石釉に対する研究をたゆまず続け、1990年代に至って華やかな色が目立つ完成段階の作品を生み出した。以後、2000年代半ばまで30年間、個展をはじめとする全部17回の団体、国際展覧会を開いた。

このような彼の作品世界は近代から現代への転換及び伝統と現代の結合という過渡期的な特徴を盛り込んでおり、実質的に20世紀後半から始まった韓国現代陶芸史を示していると言える。

 

 

 

 

 

전통적인 한국의 도자 기형에 현대적인 유약기법을 적용한 한국의 1세대 도예가 권순형은 평생 만여 점이 넘는 도예 작품을 제작했다. 일제강점기 유년시절을 보낸 그는 한국 해방 후 1949~55년 서울대학교에서 도안과를 전공했으며, 1959~60년 미국 클리블랜드 미술대학에서 연수했다. 귀국 후 모교에 현대적인 도예교육을 도입했으며, 관련 시설이 없던 서울대에 1966년 첫 가마를 짓고 작품 활동을 계속해나갔다.

 

권순형의 작품은 물레로 성형한 기(器)의 형식을 고수하면서 표면의 유약효과에 집중한 것이 특징으로, 한국 현대도예 1세대 대부분의 특징인 ‘표면의 현대성’을 잘 보여준다. 대학에서 디자인을 전공한 그는 도자기의 표면에 입혀진 색에서 오는 시각적 아름다움을 탐구하는 데 매진했으며, 한국 전통의 청자와 백자와는 다른 현대적 도자기를 보여주기 위해 고온소성과 색유를 지속적으로 연구한 끝에 1970년대 특유의 백운석유를 찾아냈다.

권순형이 작업을 한국에 선보인 1960년대 당시 한국인들은 구조에 익숙함을 싣고 표면에 새로움을 실은 도자기에 크게 호응했다. 그러나 80년대 중반 이후 미국 추상표현주의에 영향을 받은 도조陶彫 작업이 빠르게 확산됐는데, 그 후에도 권순형은 백운석유를 지속적으로 실험해왔다. 그는 1990년대에 이르러 화려한 색상이 돋보이는 완성 단계의 백운석유를 시유한 작품을 선보였으며, 2000년대 중반까지 30년 동안 17회의 개인전 단체전, 국제전을 열었다.

​이와 같은 권순형의 작품 세계는 근대에서 현대로의 전환과 전통과 현대의 결합이라는 과도기의 특징을 담고 있으며, 실질적으로 20세기 후반부터 시작된 한국 현대도예의 역사를 보여주는 한 축이라 할 수 있다.

 

 

 

Gihye Kim(Editor), Zoe Kim(Eng), Soojung Lee(Cn), Hyeseon Park(Jpn)

 

<Korean Ceramic Artists Archive> November 2017

 

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