Kim Hansa fuses different medium of soil and glass into a single work. He was already fascinated with buncheong, a more expressive, fast and free out of Korean ceramics. In addition to the freewheeling buncheong, he embodies the color of glass that cannot be filled with ceramic glaze alone. While everyday wares exclude ornaments and adhere to simple deformities, shapes and colors are in variety not found in history.
Kim Hansa’s work starts in buncheong. As a fine arts major, he was not in a situation where he could learn ceramics academically. He penetrated into traditional ceramic. Objects in the museum, books and articles were his teacher. He still keeps up the traditional during his preparation. For his iron glaze, he makes from oxidized steel and even his seals are made by him. A solid faith in tradition enabled him to accommodate new perspective in the international criticism without difficulty.
Various features such as transparency, existence of oil and other compounds, presence of gas generation, and much more exist in glass and the different melting point from soil makes glass difficult to work with. At the slightest slip, the color of the stained glass can easily blow up and break the shape. Kim Hansa shows experienced techniques with long-term repetitive experiments and experience. He is alert to the improvisation that artist can easily rely on. Of course the effects that occur accidentally in the work process can’t be completely controled, but going to the workshop at a certain time every day lets him to meet his result. He also believes the skill of the technique is based on sincerity and also the duty of a craftsmen.
b. 1954, Seoul
Current workshop in Anseong
Works stored in different museums and galleries, including Vatican Museum.
Education
Graduate in Art, Hongik University, Seoul, South Korea
Selected Exhibitions
2016 Solo Show, Gallery 1898, Seoul, South Korea
2015 Solo Show, National Assembly Gallery, Seoul, South Korea
2014 Solo Show, Catholic Cultural Center, Gimpo, South Korea
2013 Solo Show, Gallery Raum, Seoul, South Korea
2006 Solo Show, Mihara Gallery, Tokyo, Japan
2000 Solo Show, Palazzo Isimbardi, Milan, Italy
中文
金漢事将泥土和玻璃这两种不同的媒介合成一个作品。他迷醉于绘画性和自由性较强的粉青。因此,他利用 自由奔放的粉青制作绚丽多彩的玻璃作品,而这是陶瓷的施釉工艺无法表达出来的。他的生活陶瓷系列作品,除装 饰品外,都追求单纯的造型,而且他的陶瓷颜色各式各样、别具一格。
金漢事的陶瓷基于粉青。他的专业是纯粹艺术,因此,对陶子没有专业知识,也不能再学习陶艺。 他开始盲目地研究传统陶瓷,将博物馆里的所有文物和书籍当作是他的老师。准备陶瓷材料时,他仍采 用传统的方式。比如,锻制铁画时,他会亲自准备氧化铁,连一枚印章都要自己篆刻。他对传统方式充 满自信,因此更易于接受国外评论界的各种不同意见。
金漢事通过反复试验的经验获得了成熟的技术。玻璃按透明度、调色油、其他混合物及能否产生气 体等,有不同的特征,并且玻璃的熔点与泥土不同,制作过程非常繁琐。一不小心玻璃容易褪色和变形。 由于他不喜欢即兴创作,即使无法完全掌控制作过程中的所有变化 ,还是坚持每天在规定时间工作。他 认为,作家应该在能吃苦耐劳的基础上,不断研究并钻研制作技术。
日文
キムハンサは粘土とガラスという異なる種類の材料を融合して作品を作り出す。彼は以前から陶磁器の中でも絵画的な表現がより速くて自由な粉青沙器に魅了された。作家は粉青沙器の自由闊達な表現の上に釉薬で表されない色はガラスを通じて具現する。生活の器は装飾を排除し、単純な器形を固守するが、造形では従来の陶磁器には見られない様々な色を見せてくれる。
彼の作業は粉青沙器から出発する。純粋美術を専攻した彼は陶磁器に関する薄い知識はもちろん、学校でも学べる機会がなかったので、むやみに伝統の陶磁器に打ち込んだ。彼にとって博物館の遺物と研究資料は良い先生になってくれた。彼は材料の準備においては今までも伝統的な手法を固守している。鐵画を書いても自分で作った酸化鉄を使用し、道具も直接作って使っている。彼は伝統への確信があったので、難なく国際的な見方を受容することができるようになった。
ガラスは透明度、油やその他の合成物の有無、ガス発生の有無など、それぞれの特徴を持っている。また粘土と融解点が違うので、ややもすればステンドグラスの色が飛ばされたり、姿が崩れやすくなり、取り扱いが難しい。作家は長い間、反復的な実験と経験を通して熟練された技法を見せてくれる。作家は芸術家が即興性に心を奪われるわれることを警戒する。もちろん、作業の過程で生じ得る偶然の効果まで徹底的にコントロールするのではないが、いつも決まった時間に工房に行って、その日の作業を続けていく。彼は作家にとっては真面目に技術を磨き続ける姿勢が重要だと語っている。
김한사는 흙과 유리라는 서로 다른 매체를 하나의 작품으로 융합한다. 그는 일찍이 도자 중에서도 회화적인 표현이 보다 빠르고 자유로운 분청에 매료됐다. 작가는 분청의 자유분방한 표현에 더해 도자에서 유약만으로 채울 수 없는 빛깔을 유리를 통해 구현한다. 생활기는 장식을 배제하고 단순한 기형을 고수하는 반면, 조형에서는 이전 도자에서는 찾아볼 수 없는 다양한 색을 보여준다.
그의 작업은 분청에서 출발한다. 본래 순수미술을 전공했던 터라 학문적 바탕은 물론, 학연에 기대어 배울 수 있는 상황도 아니었다. 그는 무작정 전통도자를 파고들었다. 박물관에 놓인 유물들과 연구 서적들은 그의 스승이 되어줬다. 그는 지금까지도 재료준비 하나에도 전통방식을 고수한다. 철화를 쓰더라도 직접 산화철을 내여 사용하며 도장 하나도 그의 손으로 직접 만들어 사용한다. 전통에 대한 탄탄한 믿음이 있었기에 오히려 어려움 없이 해외 평단의 새로운 시각을 수용할 수 있었다.
유리마다 투명도, 기름이나 기타 합성물의 유무, 가스발생의 유무까지 다양한 특징들이 존재할 뿐더러 흙과도 용융점이 다르기 때문에 다루기가 까다롭다. 자칫 스테인드글라스의 색이 날아가거나 끓어올라 형태를 해치기 쉽다. 작가는 오랜 기간 반복적인 실험과 경험으로 숙련된 기법을 보여준다. 작가는 예술가가 쉽게 기댈 수 있는 즉흥성을 경계한다. 물론 작업과정에서 우연하게 발생하는 효과들까지 철저하게 컨트롤 하는 것은 아니지만, 매일 일정한 시간에 작업실로 출근하며 그날의 작업들을 소화한다. 그는 성실함을 바탕으로 숙련된 기법과 기술을 연마하는 것 또한 작가된 자의 도리라 이야기한다.
Yuna Hwang(Editor), Zoe Kim(Eng), Soojung Lee(Cn), Hyeseon Park(Jpn)
<Korean Ceramic Artists Archive> December 2017
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